Halal

Vid en affär inte långt ifrån där vi bor skyltas det om "Halal kött". Jag har undrat några gånger vad det betyder, men inte tänkt på det så mycket. Tills en dag jag hade tråkigt och googlade ordet halal...

Själva ordet betyder "tillåtet" och är en benämning över saker som är tillåtna enligt muslimsk religion, motsatsen heter haram. I det här fallet "halal kött"
betyder det att köttet som säljs i butiken är tillåtet för muslimer att äta.

Ok, men vad är skillnaden? Läser dom lite böner över köttet och det blir halal eller är det från särskilda djur? Vet ju att muslimer inte får äta griskött t.ex. Men för att köttet ska vara halal krävs lite mer än några böner.

Jag har nog hört om det här förut, men aldrig kommit nära det, här i Nyfors finns det säkert mängder med muslimer och såklart ställs man inför nya kulturer/religioner osv. Jag brukar vara respektfull och acceptera det för mig ovanliga, men det här känns bara dumt och fruktansvärt onödigt.

För att köttet ska vara halal måste djuret, som måste vara vid medvetande utan någon sorts bedövning, skäras i halsen så det förblöder och dör. Vid ett bra utfört snitt tar det "bara" runt 10 sekunder innan djuret medvetslöst faller till marken... BARA 10 sekunder! Sätt er själv och räkna 10 sekunder, det är ganska lång tid och i ren och skär dödsångest och smärta måste det vara en evighet. Sen kan man ju tänka på alla snitt som inte är lika bra utförda.... åååh jag blir fan mörkrädd...

Söm tur är har Sverige och många andra länder förbjudit denna typ av slakt som man kallar skäktning eftersom det förekommer även i andra religioner t.ex. judendom. Där kallas det tillåtna "kosher".

"Paragraf 14 i djurskyddslagen[27] i Sverige lyder: "Husdjur skall vid slakten vara bedövat när blodet tappas av. Andra åtgärder vid slakten får inte vidtas innan djuret är dött." 

Det finns utförliga regler runt slakten, många för att göra det så behagligt det går för djuret, men jag fattar inte, inte något av det hindrar ju faktumet att man avrättar djuret på ett oerhört grymt sätt. För mig blir det inte det minsta mer ok bara för att djuret inte får se andra djur dö, eller att det får mat och vatten och lugnas innan avlivningen. 

Varför? Ok, reglerna säger bl.a. att man inte får äta blod, självdöda djur eller djur som blivit dödade av rovdjur. Kanske för att förhindra att man fick i sig ruttet kött? Det där med blodet hittar jag ingen förklaring på, men om man vill tömma djuret på blod innan man äter det finns det ju många sätt till det utan en brutal slakt.

Tyvärr finns det ju alltför många djur som far illa i samband med slakt, även där det inte handlar om skäktning. Men att ha regler som upprätthåller sån brutalitet mot djur är väl ändå förlegat år 2010...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0