El-Jo-Mi´s kennelläger 2010

Det var några år sedan jag var med sist på kennel läger i Myckelgensjö och jag har saknat det massor! I år blev det av och härregud vad kul det var! 

Vi tränade massor av spår och under de fem dagar lägret var hade hundarna gjort stora framsteg! Jättekul! 
Vi hade Camilla Ljungberg som instruktör och hon lärde oss om noggrannhet i spåret, hon kör IPO och vi fick lägga IPO spår till våra hundar för att få ner små-nosarna :)

Per & Nico, Jag & Imba och Camilla & Pharos - Farre - Fluffet ;)


Lägret började på tisdag och vi körde igång med att visa Camilla hur vi tränar vanligtvis, både spåret och lydnaden, hon antecknade för fullt och vi filmade för att sedan gå igenom allt på kvällen. 

Den kvällen, när vi gick igenom det vi gjort var det en punkt vi återkom till hela tiden; vi måste ha en plan! Man går ut och kör lite av varje utan direkt förberedelse och planering. Camilla menade att utan plan tappar man fokus och ger inte sin hund rättvisa när man står på planen och funderar vad man ska göra. 

Det här med planering av sin träning är ju inget nytt, men man tacklar av och blir lat emellanåt. Camilla gav, i alla fall mig, en ordentlig knuff i rätt riktning. Bara att se henne och Farre träna gav mig en otrolig energi och glädje. Motivation som kommer att hålla länge. Nu har vi en plan!

Jag och Imba tränar fotgående


Tia älskar att kampa!


Annica & Tinos fina lydnad


Inspirationskällan! Camilla utövar ninjaboll-belöningen ;)


Camilla hade ett speciellt belöningssätt med bollar. Så fort Farre fångade den ena blev den "död" och hon bytte till den andra och så höll det på, ingen dragkamp utan bara jakt med andra ord. Det såg ut att vara väldigt roligt för hunden så Annica och jag bestämde oss för att prova på det, haha. Det visade sig vara svårare än det ser ut :) För det första krävs det ju liiiiite koordinationsförmåga och dessutom krävs det snabbhet för att behålla fingrarna intakta, hehe. Fördelen är att man lätt ger sin hund en väldigt aktiv och rolig belöning och man leker tillsammans.

Per & Nico, Toka med bollen, Lina & Dianas hand :)


Farre visar hur ett hinder ska tas :)


Anders körde lite skyddsträning med Farre och Öxo


Öxo fångar alla busar!


Under lördagskvällen passade vi på att uppvakta vår kennelmamma Eleanor som fyllt 60 år! Vi åt tårta och överlämnade vår present :)



Färdigmonterad!


Jämarns cool present! 

Vi avslutade lägret på söndag med en liten genomgång och alla verkade väldigt nöjda efter dessa intensiva dagar. Flemming och jag drog till Ö-vik och åt på Burger King, mumma, sen körde vi vidare mot Västhammar. 

Väl där tog vi det bara lugnt, men dan efter kunde jag inte hålla mig från att lägga ett litet spår till Imba innan vi åkte hemåt :) Åkern utanför fönstret talade till mig så fort jag tittade ut! Spåret gick fint och resan hem gick också fint. 

Igår kom vi hem och idag har jag varit och inhandlat spårsele och tre nya bollar med snöre! Har även varit och tränat lydnad och invigt bollarna, haha, Tia har köpt ninja-boll-belöningen, men Imba hänger inte med helt när man byter boll. Vi tränade rumpföring och fotgående mest och det fanns ingen "dötid" under träningen! Har funderat ut hur jag vill träna momenten till klass 1 och appellen så nu är det bara att tuta och köra :) Jag har som sagt en plan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0