Utställning på Eskilstuna brukshundklubb

Var på hundutställning i helgen! DET var länge sen, haha. Diana som har Imbas syster Jamba skulle ställa henne och sin äldre tik Lina så vi sammanstrålade på Eskilstunas brukshundklubb. I vanlig ordning tyckte Diana att det var lite svårt att hitta så jag fick leka Eskilstuna-bo och guida henne till klubben och i vanlig ordning gick det väl sådär ;) Men fram kom hon och i tid var hon också!

Jamba skulle in rätt fort så det blev inte tid för så mycket förberedelser, men hon var så fin så ändå lilla Jamba! Och bra gick det, hon fick HP och blev BIR-valp (Bäst i Rasen, för er som inte har hund). Detta betyder att man då ska tävla mot alla andra BIR valpar på slutet av utställningen och har chans att bli BIS-valp (Best in Show).

Jamba vänstervarvar och "visar tänderna" för domarn, haha ^^


Sen var det Linas tur och jag fick äran, haha, jag som ställt ut hund typ fem gånger i mitt liv ^^ Diana gömde sig bakom domartältet för Lina är en rätt mattekär hund, hehe, vilket jag märkte när jag skulle ställa henne med sidan mot domarna. Hon hade ju fattat att Diana var där bakom så Diana fick fint komma fram och ställa sig på sidan så Lina tittade på henne, haha. Jag har ingen koll på färger och vad allt heter så när domarn kom med en gul/blå lapp fattade jag inget, bara tog emot och tackade utan nån speciell min och jag tyckte väl att hon tittade lite konstigt på mig, hehe, på den gul/blå lappen stod det nämligen CERT! Lina har ett cert sen tidigare och fick nu sitt andra! När man samlat tre stycken blir hunden SUCH, Svensk Utställningschampion! Det är förstås inte alla hundar som får cert, bara dom som domarna tycker är snygga och bra exemplar av sin ras.

Så skulle då båda hundarna in i BIS final senare, så det var bara att fint vänta. Egentligen är det där med BIS ingenting viktigt, det är väl bara äran antar jag. Beror ju på motståndet hur stor chans man har och oftast vinner ändå schäfern, haha, den väldigt utställnings vana Cattis utan fördomar har talat ^^

Medans vi väntade gick vi en tur i skogen och jag var helt säker på att dom inte skulle skita ner sig för det var så torrt i skogen, men när man släpper två galna terv valpar och en galen morsa så är allt möjligt! Dom blev inte sååå skitiga dock, det var bara att borsta dom efter ett tag så var smutsen borta.

Vi gjorde faktikst nåt roligt som jag ser fram emot att se reslutatet av :) Det var en hundfotograf på plats och han fotade hundar gratis och sen får man beställa hem bilderna från nätet. Rätt smart! Väntar som sagt fortfarande på resultatet. Köpte en jättekul anka också, den låter helt speciellt, haha.

Det var jättekul att gå runt och titta på alla hundar och roligast var ju självklart att träffa Diana, Jamba och Lina! Ska nog gästspela i spåret med Imba där borta hos Diana snart, hon verkar ju vara en fena på det där med spår! Jag önskar att alla fästingar, spindlar, skalbaggar och annat otäckt i skogen går och sover varje gång vi ska ut ;D (vet att jag är en vekling, haha)

Måste erkänna att det kliar i fingrarna att få tävla! :)

Kommentarer
Postat av: Erica

Huh... inga bilder?

2009-09-18 @ 14:33:05
URL: http://svenssonhippi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0