Hälsoveckan: Äta bra mat!

Mmmm, det här behöver jag....

Denna vecka har jag gett mig ut på rätt djupt vatten, hehe, veckans tema är att äta bra. Inga hel/halv fabrikat utan bra och nyttig mat som man mår bra av!

Avokado, spenat, bönor, nötter, yoghurt, morötter, kalkon, fisk, skaldjur, fullkornsris/pasta/bröd, quinoa, broccoli, lök, frukt, örtte, ananas, vindruvor och förstås mycket vatten. Detta är saker som aldrig finns i min kost annars, men nu jäklar, sen i måndags är det ALLT min kost har bestått av :)

Till min stora hjälp har jag Erica, utan henne hade jag varit TOTALT lost! Jag kan inte laga mat med sånt här! I min värld består "riktig mat" av någon form av kött + potatis/pasta/ris, nån sås och lite grönsaker. Jag har ingen aning om hur man "bakar" in allt det där i maten :) och jag kanske bör tillägga att jag är lite skeptisk mot sånt här "nyttigt". Ett till "problem" är att jag vänt mig vid hur hel/halv fabrikat smakar och därför inte tycker hemlagat smakar "rätt". Mycket att lära inser jag...

Till frukost/kvällsfika har det blivit örtté, fullkornsbröd med pumpafrön i och kalkon, skivad avokado, paprika och eller tomat som pålägg. Eller fruktsallad och yoghurt med aktiva bakterier för magen och lite honung.

 

Och till middag, ja i en dag åt vi (fullkorns)wraps med räkor, spenat, tomat, bönor, nötter, solrosfrön, och avokadoröra med vitlök. Det var godare än jag trodde det skulle vara!
Igår åt vi hemgjorda (säklart) biffar med morötter, vitlök och lök, fullkornsris och brunsås, made from scratch! :D Till det hade vi en tomat och fetaost sallad och lite bönor. Mumma, Erica är bra på det här!

På lördag blir det dock lite fusk om allt går som planerat ^^ Då ska vi ut på krogen och alkohol är ju som känt ingen höjdare för kroppen, men vafan, det skiter vi i ;)

Kommentarer
Postat av: Cajsa

heej! :D va gärna med i min tävling! :) bara 7 st anmälda så chansen är rätt så stor..^^ http://cajsa1.webblogg.se/2009/august/tavling-pagaende.html#comment

2009-08-07 @ 15:42:33
URL: http://cajsa1.webblogg.se/
Postat av: Erica

Du ska få ett recpt på böngryta med majs och feta av mig, det är asbra..

2009-08-09 @ 03:37:36
URL: http://svenssonhippi.blogg.se/
Postat av: Erica igen

.. och hur bra som helst.. så kan du äta den till QUINOa..

2009-08-09 @ 03:38:49
URL: http://svenssonhippi.blogg.se/
Postat av: T

är det brösten som gör denna omvändning av livsstil? :P

2009-08-10 @ 10:40:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0